Ouder worden een feestje? Jazeker!

Dag grijze haren, hallo frisse lentecoupe! Wat heerlijk dat de

schaar na vele weken weer in mijn haar werd gezet. Ook een likje verf heeft me goed gedaan. Er kwamen toch wel wat meer grijze haren in zicht dan ik dacht te hebben. Nee, zeker nog geen grindpad of snelweg op mijn hoofd, maar hier en daar een grijze spriet. Hmmm ik word ook ouder en ja daar horen grijze haren bij. En hoewel ik velen om mij heen met een prachtige grijze coupe zie, is dat nog niet wat op dit moment past bij mij. Ik omarm die grijze haren nog niet, ondanks dat ik ouder worden zeker geen probleem vind.


Ik weet nog dat mijn vader bijna 30 jaar geleden 50 werd. Wow, wat vond ik dat toen oud! Ik vond het echt een mijlpaal. Inmiddels hebben en tikken steeds meer vrienden deze leeftijd aan en zit ik zelf ook in de midlife leeftijd. Mijn ouders gaan inmiddels al richting de 80! Of ik dat oud vind? Enerzijds wel maar toch ook weer niet. Ze zijn nog altijd actief. Best gek, mijn beeld over ouder worden en oud zijn is totaal anders dan 30 jaar geleden.


Ouderdom komt niet altijd met gebreken Ik zie steeds meer fitte en actieve ouderen om mij heen. Gelukkig maar! Zo is mijn hardlooptrainer inmiddels de 73 gepasseerd en nog wekelijks meerdere malen op de atletiekbaan te vinden. Dat wil ik ook op die leeftijd!!! De gemiddelde levensverwachting neemt nog steeds toe. Kinderen die nu geboren worden, worden volgens wetenschappers gemiddeld ruim honderd. Uitschieters gaan zelfs naar 135 jaar! Of en hoe je oud wordt, hangt gedeeltelijk af van je genen, toeval én daarnaast is met name je leefstijl erg bepalend. Goed nieuws dus. Je hebt voor een deel invloed op hoe jij ouder wordt. Wie wenst zich nou geen energieke, gezonde oude dag?


Feestje met of zonder slingers? Als je het leven vergelijkt met het geven van een feestje, zorg dan dat jij de organisator bent. Laat anderen niet bepalen wat jij moet doen. Het is tijd voor eigen regie. Jij bepaalt wat voor ‘feestje’ het wordt. Eentje met een carrièreswitch op je vijftigste of zestigste? Misschien toch eens een nieuwe opleiding of hobby beginnen? Op je zeventigste nog lekker op de ski staan, op je tachtigste een reis rond de wereld zoals je op tv ziet… Droom, maak je plan en/of ga er eens over nadenken. Met niets doen bouw je geen leuk feestje en misschien nog wel erger, je laat een leuk feestje aan je neus voorbij gaan.


Win gezonde jaren Met simpele aanpassingen in je dagelijks leven kun je de nodige gezonde jaren winnen.

Ga nu dus aan de slag met ‘jouw feestje’. Neem onderstaande tips daarbij ter harte.

1. Stel doelen Doelen geven richting en zin aan je leven. Zie het als het concreet maken van je bucketlist. Kom in actie, want zonder actie geen reactie. Er is werk aan de winkel!

Bijvoorbeeld:

· Ik wil gezondere leefgewoontes aanleren (gezonder eten en meer bewegen)

· Ik wil meer tijd doorbrengen met vrienden

· Ik wil meer lezen

· Ik wil een muziekinstrument leren bespelen

· Ik wil een rondreis door Amerika maken


2. Lach en zorg voor humor Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Humor heeft een positieve invloed op de gezondheid. Het verminderd je stressniveau. En stress zorgt er juist voor dat we sneller verouderen…


3. Beweeg Mensen die voldoende actief zijn, leven langer. Het beschermende effect van bewegen neemt toe naarmate we ouder worden. Dus kom van die stoel af, kom in de benen! Zoek een activiteit die je leuk vindt en daardoor vol weet te houden. Ik noem het fit en fun!

De voordelen van bewegen:

· Beweging verbetert je lichamelijke conditie. Je bent fitter. We kunnen hierdoor vaak langer autonoom en onafhankelijk leven.

· Beweging heeft een gunstig effect op vele lichaamsfuncties; ons gewicht, bloeddruk, luchtwegen, ons hart. Het vermindert ook de kans op het ontwikkelen van ziekten zoals diabetes (suikerziekte) en hart- en vaatziekten.

· Positief effect op je stemming en geheugen.

· Beweging vermindert stressgevoelens en slaapklachten.

· Je kunt tijdens bewegen vriendschappen onderhouden of juist nieuwe vrienden leren kennen.


4. Zorg voor voldoende slaap Het belang van slaap wordt helaas nog (te) vaak onderschat. Slapen is nodig om te herstellen van lichamelijke en mentale inspanningen. Het is noodzakelijk om onze accu op te laden. Ook om oude lichaamscellen af te breken, schoon te maken... 5. Leer van tegenslag en verlies Het verschil tussen gelukkig en ongelukkig oud worden zit ook in de wijze waarop je met tegenslag omgaat. Ieder mens krijgt in zijn leven zijn portie verdriet: 'ieder huisje heeft zijn kruisje'. Het is zeker niet altijd makkelijk. Hoe je met tegenslag omgaat is bepalend voor je welzijn.

6. Koester vriendschappen en onderhoud je contacten Er zijn steeds meer overtuigende bewijzen dat contacten en relaties met andere mensen (bijna) net zo belangrijk zijn voor onze lichamelijke en psychische gezondheid als goede voeding en voldoende beweging. Kijk maar eens naar wat corona heeft gedaan met onze ouderen en jongeren en misschien voel jij het ook… 7. Wees dankbaar Denk regelmatig aan alles waar je dankbaar voor of trots op bent. Op bijzondere dagen staan we hier bij stil en wensen we anderen geluk: bij mijlpalen, verjaardagen, jubilea etc. Maar er is naast die bijzondere momenten zoveel meer om eens bij stil te staan. Het geeft je een positiever gevoel en andere kijk op zaken. 8. Wees zorgzaam voor mens en/of dier Zorgen voor geeft -mits het niet te veeleisend is- doel, zin en structuur aan je leven. En zorgen heeft ook een positief effect op je immuunsysteem.

9. Eet en drink gezond Door de beschikbaarheid van voedsel én de verleidingen in onze omgeving en door de kracht van reclame, is te veel en ongezond eten een belangrijke bedreiging voor onze gezondheid. Eet zo puur en onbewerkt mogelijk, vermijd suikers en drink voldoende water. Je lichaam wordt er blij van.

10. Geniet iedere dag Genieten is goed voor onze psychische en lichamelijke gezondheid. Alle lichaamsfuncties hebben er profijt van. Het zorgt voor een positieve stemming. Het is een anti-gif tegen sombere gevoelens. Genieten kan in kleine dingen zitten: een moment voor jezelf, een wandelingetje, muziekje luisteren, sporten, naar een pretpark, een kopje van je lievelingsthee…


Garanties hebben we niet, maar dat bovenstaande tips jouw helpen om fit en energiek

ouder te worden, daar ben ik van overtuigd. Ik heb je met deze tips wat slingers gegeven voor jouw feestje. Ik hoop dat je ze op gaat hangen! 😉 Succes en een feestelijke week gewenst!


-Yvonne-

7 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven