Help ik heb eindejaarsstress!


Bijna Kerst! The most wonderful time of the Year! Dat zou het moeten zijn, maar vaak zijn we druk, druk, druk! Alsof er na 31 december geen dagen meer zijn. Alles moet vóór die tijd! Afronden van projecten op het werk, kerstversiering aanbrengen, plannen maken, afspreken met familie, kerstkaarten wel of niet, kerstinkopen doen, bepalen wat we eten… En toen was daar een lockdown! Alle plannen de prullenbak in, alternatieven bedenken, opnieuw STRESS…


DAT KAN ANDERS! Daarom geef ik je een aantal tips die je helpen stress te voorkomen. Zo hou jij de komende weken alle (kerst)ballen in de lucht, zonder scherven te krijgen. Wordt het toch nog a wonderful time of the year!


Maak een planning Wat wil je nog allemaal doen tot de kerst of einde jaar? Maak een lijstje. Kijk nu eens goed naar je lijst. Streep die dingen weg die kunnen wachten/niet perse nu moeten. Dat voelt vast al anders. Kijk nu wat je zelf 'moet' doen en wat je kunt uitbesteden. Plan dit in je agenda.


Plan ontspanning

Je to-do list bestaat vast vooral uit praktische zaken. Denk ook eens aan het plannen van leuke activiteiten. Een beetje ontspanning. Misschien wil je graag een kerstfilm kijken, een spelletje doen, een boek lezen, knutselen. Alles is goed. Geniet ervan!


Ga naar buiten Het zijn de donkere dagen voor kerst. Probeer iedere dag minimaal een half uur naar buiten te gaan. Wandelen is prima. Het is goed voor lichaam en geest. Je doorbreekt zo ook het binnen zitten. En zeg nou zelf. Het is deze tijd toch genieten van alle lichtjes en versieringen! Ga op tijd naar bed Slaap is herstel! Minimaal 7-8 uur per nacht. Geef jouw batterij de tijd om op te laden gedurende de nacht. Slaap zorgt voor je fysieke en mentale herstel. Ga het liefst elke avond op een vast tijdstip naar bed. Eet gezond Voeding is energie. Kies daarbij voor gezonde voeding. Eet bij voorkeur vers, veel groente en 2 stuks fruit per dag. Zorg voor variatie en een gezonde voorraad in huis. Juist in drukke tijden, tijden van stress is het belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Vermijd bewerkte voeding en suikers. Drink dagelijks minimaal 1,5 tot 2 liter, bij voorkeur water of thee.

Doe het samen Vraag hulp! Bedenk samen alternatieven voor het vieren van kerst. Zie het als uitdaging. Wees creatief. Je zult zien dat je elkaar stimuleert. Kerst vier je per slot van rekening toch ook samen?!


Denk ook eens aan anderen Geven geeft een goed gevoel. Bedenk eens wat je zou kunnen doen voor anderen, mensen die alleen of eenzaam zijn, zieken. Juist nu we in een lockdown zitten. Een kleine attentie, een kaartje een telefoontje, mailtje. Een klein gebaar doet goed én voelt goed.


Beweeg Door lichamelijk actief te blijven geef je je lichaam een fijne boost. Ga een rondje (hard)lopen, doe een work-out met een app, dans op je lievelings (kerst)nummer. Zet jezelf in beweging.


Fijne Feestdagen!

Yvonne




9 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven